LilySlim Weight loss tickers

LilySlim Weight loss tickers

Thursday, September 15, 2011

Macam Mana leh Kurus............

Mungkin sebab tekad yang kuat kot, tu sebab boleh kurus (walaupun belum kurus sepenuhnya lagi)

Ada juga yang tanya apa yang aku makan sampai boleh turun 7kg dalam sebulan...

dan ini adalah jawapannya:

Aku dapat turun sebanyak itu sebab bulan puasa, dalam bulan syawal ni memang tak dapatlah turun sampai 7kg, sebab dugaannnya banyak..yang penting kenalah berada di landasan yang betul supaya tak tersungkur di tengah jalan.

Sepanjang Ramadhan lalu memang aku catu apa-apa makanan yang aku makan, kalau dulu aku ni jenis semua nak makan time berbuka, tapi untuk tahun ini tidak!. Aku hanya makan sikit je time berbuka, biasanya 2ketul kuih yang tak manis, kalau mak mertua aku masak bihun atau buat nasi minyak, aku hanya makan 1 senduk je. Tapi air masak memang aku akan minum bergelas-gelas. Air manis memang tak sentuh langsung.

Waktu sahurnya pulak aku makan tak lebih dari 1 senduk nasi dan juga lauk pauk yang tidak terlalu berminyak & berlemak.

Tapi satu rahsia yang membuatkan berat aku turun sebanyak itu adalah bersenam. Sepanjang berpuasa memang aku tak pernah miss pergi ke gym, setiap hari aku menjadi pengunjung setia gym. Biasanya aku akan naik treadmill selama 15 minit dan berbasikal selama 15 minit. Hari-hari buat tanpa jemu, dah aku percaya untuk kurus kita perlu bersenam supaya badan kita lebih firm barulah cantik.

Jadi kesimpulan yang aku boleh buat adalah untuk kurus ini senaman adalah sangat-sangat penting. Kalau malas bersenam usah haraplah nak dapatkan berat idaman, sebab kurus tanpa senaman memang tak cantik, takut nanti yang hilang hanyalah berat air je sedangkan lemak masih ada, tu yang buat badan akan naik balik bila dah tak diet.

* Sekarang ni proses diet masih lagi aku teruskan, aku perlu turunkan lagi 18kg untuk dapatkan berat idaman.

1 comment:

Jom Diet said...

suke update nie!!!
takpe..kalo 7kg dah turun.
18kg lagi msti boleh kan :D